Bejdsning & passivering af rustfrit stål i form af
dyppebejdsning, sprøjtebejdsning & manuel bejdsning af
svejsesømme/rustskader men gør også i bejdsning af
aluminium samt glasblæsning af rustfrit stål samt
aluminium. Læs mere her
Resato er blevet vor samarbejdspartner når det drejer sig om
udstyr til trykprøvning af svejsninger.
Læs mere her
Svejsenyhedsbrev den
29. maj
2007
Optimering af
produktionen med det rigtige valg af
svejse-spray.
GKN Wheels i
Nagbøl har mere end halveret antallet af
svejsestænk efter de er gået over til Jokisch LB
100 i en speciel ”GKN-udgave”.
GKN Wheels
havde i lang tid problemer med et stort
antal af svejselopper til trods for at de
benyttede svejsespray. Det store antal af
svejselopper bevirkede også, at de skulle
bruge en masse tid på at afrense emnerne.
Svejseingeniør Irene L. Nielsen troede
faktisk ikke i starten på at der fandtes en
svejsespray, der kunne klare problemet. Men
det var der heldigvis. Irene L. Nielsen blev
første gang præsenteret for produktet
Jokisch LB 100 på en husmesse hos A.H.
International A/S. En sælger fra A.H.
International A/S var forbi GKN Wheels en
fredag og fortalte mere om produktet. Der
blev det besluttet, at A.H. International
A/S skulle levere nogle prøver allerede
mandagen efter, som GKN kunne køre nogle
test med.
GKN
Wheels producerer fælge til
entreprenør-maskiner (EM-afdelingen)
samt til landbrugs-maskiner. På
daværende tidspunkt blev svejsesprayen i
EM-afdelingen påført manuelt, idet der
var for stor en risiko for mange
forskellige meninger, da der ikke er 2
mennesker der påfører svejsespray ens.
Svejseanlægget, der producerer fælge til
landbrugsmaskiner er fuldautomatisk, og
derfor besluttede man at det var det
perfekte anlæg til at køre testen på. På
dette anlæg er der en dyse oppe ved
svejsepistolen, som påfører
svejse-sprayen umiddelbart inden
svejsning.
Her
bliver svejsesprayen påført automatisk
umiddelbart inden svejsning.
Førhen skulle der lægges mange timer
i at fjerne lopperne. Derudover var
der også udgiften til de mange
slibeskiver, der skulle anvendes.
Endvidere var der også flere
afdelinger blandet ind i fjernelsen
af lopperne. Når fælgene nåede til
malerafdelingen skulle malerne også
lige fjerne nogle lopper. Denne
tjans er de nu godt og vel forskånet
for.
Efter
2 ugers forsøg fandt man frem til
den rigtige blanding. Nu kan
svejselopperne fjernes med en klud.
John Sørensen, Teamleder i
afdelingen for fælge til
landbrugsmaskiner, skønner, at
antallet af mandetimer brugt på
fjernelse af lopperne er mere end
halveret. Denne afdeling producerer
dagligt 700 fælge fordelt på et
3-holds skift. Slutkontrollør Leif
Nielsen fortæller, at han nu kan nå
30% flere fælge med den nye spray.
Han tørrer simpelthen bare lopperne
af med en klud. Meget nemmere kan
det ikke gøres.
Leif Nielsen tørrer let
svejselopperne af med en klud.
Også i EM-afdelingen er de
begejstrede for produktet. Ole
Berg Teamleder på EM-afdelingen
beretter, at de i denne afdeling
producerer ca. 300 stk. fælge om
dagen også fordelt på 3-holds
skift. Her påførte man førhen
svejsesprayen manuelt noget før
i processen, men Operatør Kim
Tøndering fortæller, at man for
ca. en måned siden gik over til
et automatisk sprayanlæg. Nu
kører fælgene på et rullebånd
hen til dysen. Efter påføring af
sprayen bliver fælgen ført af en
håndteringsrobot over til
svejserobotten, der så svejser
emnet. Efter svejsning kommer
fælgen ind til slibeafdelingen.
Her bliver fælgen slebet og
derefter påsvejses
beskyttelsesdelen til ventilen
manuelt. Max Rosenberg, Svejser,
udtaler, at det er et fantastisk
produkt idet han ikke behøver at
påføre svejsespray inden han
selv svejser, da produktet
stadig er virksomt, plus at han
ikke har bøvl med at fjerne de
få lopper, der er.
Her er Max Rosenberg i gang
med en alm. slibeproces.
GKN Wheel er en moderne
virksomhed der tager
sikkerhed meget alvorligt.
Derfor var det også vigtigt
at de fik et produkt, der er
miljøvenligt og som kan
fjernes i den almindelige
afrensning af emnerne.
Jokisch LB 100 har en
DOT-godkendelse (godkendelse
fra Dansk Overflade Teknik).
Endvidere er produktet
miljøvenligt, biologisk
nedbrydeligt, ikke
sundhedsskadeligt og
forårsager ingen
vanskeligheder ved blandt
andet lakering.
Klik her for at se det
tekniske datablad.
Produktet koster lidt mere
end det svejsespray GKN
Wheels før benyttede, men
merprisen for svejsesprayen
blegner i forhold til
besparelserne på mandetimer
og slibeskiver. Derudover er
medarbejderne på GKN Wheels
rigtigt glade for at få et
produkt der virker efter
hensigten. Når man kan få en
jysk svejser til at sige
ordet fantastisk om et
produkt, så må der være
noget om snakken.
GKN Wheels Nagbøl A/S er
en del af den
verdensomspændende engelske
industrikoncern GKN som har
omkring 40.000 ansatte. I
Nagbøl (som ligger i
Lunderskov Kommune lige vest
for Kolding) er der ca. 450
ansatte.
GKN Wheels fremstiller og
sælger hjul til landbrugs-
og entreprenørmaskiner - tæt
på 100% af produktionen
eksporteres, primært til
Europa, men også til den
øvrige verden.
GKN Wheels Nagbøl A/S er
en gammel traditionel dansk
industrivirksomhed, der blev
grundlagt i år 1900 som en
landsbysmedje. GKN overtog
virksomheden i 1973.
I dag er virksomheden en
del af GKN Off Highway
Division og ledes fra
divisionskontoret i England.
Derudover er der
produktionssøsterselskaber i
England, Italien, Kina og
USA.
Klik her hvis du hellere vil læse artiklen i
printvenlig PDF-format